naar bukittinggi - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van Frank Verhallen - WaarBenJij.nu naar bukittinggi - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van Frank Verhallen - WaarBenJij.nu

naar bukittinggi

Door: Frank Mark en Ina

Blijf op de hoogte en volg Frank

11 Mei 2015 | Indonesië, Bukittinggi

De rest van onze reis naar Bukittinggi (‘hoge heuvelen’)
Soepele start om half acht, en vlotte reis de weg was minder erg vandaag. Deze dag waren er heel mooi stukken met ‘shangri la ’ valleien tussen de groene heuvelen met het oerwoud. We rijden door een dorp waar een moslim kostschool is gevestigd, hier wonen de jongens in kleine houten huisjes. Vanaf 13 jaar kunnen de jongens hier naar toe voor de moslimleer, dit wordt met Arabische subsidie mogelijk gemaakt.
Tegen 9 uur waren we bij de eerste stop, die was erg leuk. Hier werd een rondleiding verzorgd waarbij de diverse gewassen , een kampong (dorpje), de rijstvelden en zelfs goudzoekers in de rivier bezocht werden. In dit moslim Batakdorpje werd rijst gedroogd op matten, we zijn er ook in een ‘naamhuis’ geweest:
In het dorp kwamen drie achternamen voor en er waren daarom ook drie naamhuizen.
De Minang Kabau hier hebben van oudsher een matriarchale samenleving, met achternaam doorgeven en bezit vererven via de vrouwelijke lijn. Je mag ook niet trouwen met iemand met dezelfde achternaam. Dit heel grote ‘naamhuis’ wordt daarom ook bewoond door de oudste vrouw met de betreffende achternaam. Het huis wordt verder ingezet voor de bijzondere gelegenheden als bruiloften en vergaderingen.
De reis ging weer verder, natuurlijk een stop daar waar we de evenaar overstaken. Er kwam alweer een tropische regenbui aan toen we daar de foto’s aan het maken waren. Het laatste stuk ging soepel, mooi hotel deze keer. Morgen gaan we, met z’n drieën, een echte bloeiende Rafflesia in het oerwoud bekijken! Dankzij onze geweldige reisleidster Eveline en de plaatselijke gids Dodi is dit voor ons (lees Mark) mogelijk gemaakt, heel bijzonder!

• 11 Mei 2015 - 20:33

Marja:

Na enig speurwerk lees ik dat het hier om de grootste bloem ter wereld gaat! Ik hoop dat het lukt om deze bloem te vinden, speciaal voor Mark! Veel succes morgen!

• 12 Mei 2015 - 08:54

Susanne:

Leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te zien! Jullie maken elke dag heel wat mee! Veel plezier nog :)

Groetjes Susanne