Yogyakarta 2 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Frank Verhallen - WaarBenJij.nu Yogyakarta 2 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Frank Verhallen - WaarBenJij.nu

Yogyakarta 2

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

20 Mei 2015 | Indonesië, Jogjakarta

We zijn vandaag naar het Kraton (paleis) van de Sultan van Yogyakarta geweest. Deze Sultan bekleed tegenwoordig een gouverneursfunctie en rol binnen de senaat. Dit paleis zijn we onder begeleiding gaan bekijken met veel verhaal over hoeveel kinderen de verschillende sultans wel niet hadden, dat de 9e sultan o.a. in Leiden had gestudeerd. Juliana noemde hem ‘Henkie’ en was ook op zijn kroning geweest. Deze sultan had later een belangrijke rol in de Indonesische onafhankelijkheid gespeeld.
Hierna naar het waterpaleis, dit is door een aardbeving in 2006 flink beschadigd en wordt momenteel gerestaureerd door de UNESCO. Waar vroeger het water stond zijn nu bewoners neergestreken met huisjes. Het al gerestaureerde deel hebben we bezocht. Hier waren 3 baden, één voor de mannen, één voor de vrouwen en een apart bad voor de sultan. Hij koos dan vaak een vrouw uit waar hij die nacht mee zou slapen. We zagen er een slaapkamer bij waar heel wat sultan-kinderen verwekt moeten zijn.
Nog in de ondergrondse moskee gelopen (lekker koel en vlak bij dat bad dus  ). Deze is nu niet meer in gebruik en nu het water niet meer hoog staat, is een deel van de moskee bovengronds te zien. Ook in de moskee had de sultan een apart gedeelte voor zichzelf.
Daarna lunch met live muziek en dans, in een prachtig restaurant van de broer van de sultan. Ook hier was nog een deel van het paleis achter, wat we konden bewonderen qua rijkdom en versiering
Terug gelopen over de winkelstraat Malioboro, Ina is weer een mooie tas rijker.
Lekker in het zwembad van het hotel afgekoeld en omgekleed voor een avondje uit.
‘s avonds diner buffet en het Ramayana ballet bezocht, hier werd een ruim 2000 jaar oude hindoe-legende verteld. Eerst hebben we in de kleedkamers bij de dansers kunnen kijken, waarna de uitvoering bekeken. Waarbij het goed en kwaad in verschillende personages worden uitgebeeld, en waarbij het niet alleen een liefdesverhaal was, maar tevens wordt aangegeven hoe men zich deugdelijk zou moeten gedragen. Gelukkig hadden we van te voren kunnen lezen waar dit over gaat, waardoor we echt hebben kunnen genieten van de voorstelling.

• 12 November 2016 - 21:32

Bernard Van Bakel:

we hebben er via de foto's ook van genoten